Utviklingsteamet
Slik bygger vi den aller beste bildelingstjenesten
Vi startet Hyre med en idé om at det skulle være like enkelt, smidig og raskt å dele bil som å eie egen. Vår idé var at vi skulle bruke teknologi til å oppnå dette. Siden starten har vi i Hyre ønsket å løse problemene vi møter med teknologi.
Derfor er det utviklingsavdelingen i Hyre som er selve forretningen, og motoren som gir oss konkurransefortrinn, heller enn å stå i skyggen av andre områder.
Mobilitet er en bransje som nå er i stor endring. Digitaliseringen skjer nå. Bli med å skape morgendagens mobilitet. Bli med å gjøre den brukervennlig, smart og miljøvennlig.
Med et lite utviklingsteam har vi bygget en infrastruktur med mange systemer. De fleste av dem er egenutviklet, og når det trengs skreddersyr vi løsninger som ingen andre har laget for våre behov.
Vi bygger og drifter en bildelingstjeneste med teknologi
Hyre er fortsatt et relativt lite selskap med en relativt liten utviklingsavdeling – så alle må gjøre litt av alt. Våre utviklere bygger helt nye muligheter for både kunder, ansatte og leverandører, og sørger for at vi ikke mister de vi allerede har bygget. Det betyr å bygge og vedlikeholde frontend- og backendsystemer, å bidra med analyser og å orkestrere infrastruktur og prosesser.
Hvordan vi jobber
I Hyre har vi stor tillit til utviklingsavdelingen vår! Dermed forsøker vi å legge opp arbeidsdagen på en måte som gir muligheter til å løse problemer, og til å bygge løsninger.
Sprinter
Vi arbeider i to-ukers sprinter, generelt med ett eller to store mål i perioder på 1-6 måneder, etter behov. I planleggingsfasen legger vi vekt på motivasjon for problemet som skal løses, og estimerer grovt – mens i utviklingsfasen blir den endelige løsningen til, i møte med virkelighetens begrensninger.
Vi setter av tid i sprinten til å løse uventede ting, for det eneste vi vet er at vi ikke har forutsett alt. Dersom denne overskuddstiden ikke trengs, da sysler vi med den kule nye featuren vi kom på på lønningspilsen, eller vi fikser den irriterende buggen som ingen andre tilsynelatende bryr seg om.
Check-ins
Underveis har vi check-ins annenhver dag der vi kan lufte utfordringer, dele status og diskutere ting som opptar oss – en mellomting mellom stand-up og mandagsmøte.
Demo
Til slutt deler vi hva vi har gjort med resten av teamet i demo, der de andre også presenterer for oss – både drift, marked, forretningsutvikling og finans presenterer hva de har gjort, og vi viser frem hva vi har bygget for å gjøre Hyre enda bedre enn for to uker siden.
Teknologier brukt
Våre produkter - Egenutviklede systemer
Siden teknologi og automatisering er drivkraften i Hyre, lager vi produkter som løser problemer for mange typer brukere – det inkluderer flater for sluttbrukerne som leier bil, systemer vi bruker selv internt, portaler til servicepartnere og leverandører, samt en hel rekke usynlige integrasjoner som tikker og går i det stille.
System mot kunde
Hyre-appen - fra app til mobil på 5 minutter
Hyre-appen lar deg finne og låse opp en bil når som helst, og vårt mål er den smidigste mulige kundereisen.
Raskt - Vårt mål er at det skal ta under 5 minutter fra du sitter i sofaen til du sitter bak rattet, også om det er din aller første Hyre-tur. Man logger enkelt inn med BankID, vi slår automatisk opp førerrett mot Statens Vegvesen, slik at du slipper å bruke tid på å ta bilde av førerkortet ditt, så velger du bare bil på kartet og låser opp med mobilen.
Enkelt - Du trenger ikke medlemskap, og du betaler kun for bruken. Når du avslutter turen er alt utregnet og gjort opp automatisk. Du åpner selvfølgelig bilen med med appen, og vi etterstreber alltid å ha bilder med start og stop knapp slik at opplevelsen blir enda smidigere.
Trygt - Med en moderne bilpark kjører du alltid sikre, trygge og miljøvennlige biler, og du er alltid forsikret dersom uhellet skulle være ute.
Rimelig - Med en effektiv drift i stor skala sørger vi for å ha en av markedets rimligste bildelingstjenester, slik at du ikke bruker mer penger enn nødvendig på bil når behovet oppstår - enten du bare skal avsted noen timer, eller på hyttetur en langhelg.
Hyre for Bedrift - Fleksibel firmabil
Hyre for bedrift er en tjeneste som lar bedrifter bruke bildeling som mobilitetsløsning. De ansatte slipper å føre utlegg, bedriften trenger ikke å lease eller eie biler, eller å ha ansatte som styrer og steller med dem. Alt kommer på én regning, inkludert bompenger, drivstoff, lading, parkering og mer. Administratorer får oversikt over kostnader i et nyttig webgrensesnitt, og ansatte kan enkelt bytte mellom private og jobbrelaterte kjøreturer i appen.
Her skal vi også bli enda mye bedre: På bedriftssiden har vi i dag bare såvidt begynt å se potensialet. Ved å bli enda bedre på bedrift, og tilby bedre løsninger for korttids- og langtidsleie har vi mulighet til å senke bedrifters bilkostnader vesentlig, og også gi de bedre tilbud, samtidig som vi har færre biler totalt som blir brukt mer. Det er vennlig mot både lokalt og globalt miljø!
Smart orkestrering av bilflåte og eksterne systemer
Vår egenutviklede mobilitetsplatfogrm består av flere dedikerte moduler som hver spiller en avgjørende rolle I hvordan tjenesten vår fungerer og interagerer med kunder, leverandører, ansatte og eksterne systemleverandører. Med teknologi utvikler vi smarte systemer som sammen reduserer behovet for manuelle operasjoner sørger for at vi ikke trenger å skalere organsiasjonen I samme takt som tjenesten vår.
Med over 3 000 leieforhold hver eneste uke er det dømt å skje skader og uhell. Vårt skadesystem sørger for at vi kan håndtere hvem som er skyld i skader, taksere, utbedre og fakturere for skader på hele bilflåten vår med kun én fulltidsansatt
Vehicle modulen vår er hjertet av flåte-systemet vårt og gir oss et fullstendig bilde av alle hendelser, leieforhold og avhengigheter knyttet til biler enkelt bil.
Med over 6 000 dekk som skal skiftes to ganger i året over en veldig kort periode har vi bygget et automatisk dekkskiftsystem som orkestrerer ordre og klargjøring med et sett med leverandører for å sikre kort ståtid og raskt skifte.
Service platformen vår er laget for å kunne samkjøre et stort antall leverandører mot serviceoppdrag knyttet til bilflåten vår. Flere leverandører kan være knyttet til ett serviceoppdrag, som henting av bil, til ruteskift, til vask og kjøring tilbake til plassen sin.
Med over 1 500 biler på over 400 forskjellige lokasjoner er parkering en av de største driftskostnadene våre og en kritisk del av tjenesten vår for å levere god tilgjengelighet der folk bor og jobber.
Events-modulen vår er det som hjelper oss med å holde orden på alt som trengs å gjøres knyttet til bilflåten vår eller leieforhold. Det er bygget slik at det skal være raskt og effektivt å få løst oppgavene, og er derfor tett integrert med våre andre moduler.
At betalinger går riktig for seg er en nødvendighet. Siden leverandører er i konstant endring har vi bygget et fleksibelt og robust system som sørger for at alle kostnader knyttes til hvert leieforhold slik at våre kunder slipper å bekymre seg.
Når biler skal på service og reparasjon er det flere avhengigheter som må koordineres internt og med eksterne partnere.
System mot leverandør
Flåte- og serviceportaler
Hyre som plattform har også funksjonalitet for servicepartnere som vasker, flytter eller repararerer biler – og for flåteeiere som leier ut gjennom oss. Portalene disse bruker i hverdagen er fullverdige produkter for Hyres utviklingsteam – vi bygger tilpassede grensesnitt for å se inntjening, planlegge dekkskift eller vask og håndtere foliering.
På dette området er det fortsatt mange muligheter: Legge oppgaver ut på anbud, lage visuelle analyser av bruk, automatisk bestilling av riktige arbeidsordre.