– Bilene betyr en stor forskjell for ungdommen
Oppfølgingsavdelingen er en del av Utekontakten i Bergen Kommune. Deres oppgave er å følge opp barn og ungdom i forskjellige livssituasjoner i Barnevernet. Vi har tatt en prat med miljøterapautene Katrine Angell Haugstulen, Martin Midtgård Hagen og Christoffer Gjerde for å høre hvordan Hyre passer inn i deres arbeidshverdag.
Christoffer forteller oss at miljøterapautene i Oppfølgingsavdelingen heter DUE-koordinatorer. DUE betyr “der ungdommen er”, og som DUE-koordinator er du kontaktperson for et barn eller ungdom med psykiske vansker, rusproblemer eller som mangler bolig.
– Vi jobber ut fra samfunnet og situasjoner, og tilpasser oss de unges behov. Vi jobber ca. 50/50 på kontoret og ute. Noen dager møter vi barn og ungdom over en kopp kaffe eller en matbit, mens andre dager har vi oppfølging etter skoletid eller andre steder. Vi skal møte ungdommen der de er, så alt handler om hva de selv ønsker, forteller Katrine.
Ny leverandør av bildelingstjenester
I sommer valgte Bergen Kommune Hyre som leverandør av bildelingstjenester til kommunen, og det er gjennom denne avtalen Utekontakten tar i bruk Hyre. På et halvt års tid har Utekontakten blitt svært aktive brukere. Christoffer er bilansvarlig på kontoret, og synes overgangen til Hyre har vært helt problemfri. Som administrator har han full kontroll over alle detaljer knyttet til bedriftskontoen i Hyres bedriftsportal. Han kan administrere medlemmer og tilganger, hente ut rapporter og får full oversikt over aktive, kommende og tidligere leieforhold.
– Vi bruker mye bil i jobbhverdagen. Vi har fire faste biler fra kommunen, men disse er ofte opptatt. På avdelingen er det rundt 50 ansatte som bruker Hyre. Alle har sin egen bruker som er knyttet til vår bedriftskonto, og kan selv leie biler etter eget behov og hvordan arbeidshverdagen ser ut. Hele leieforholdet belastes direkte på bedriftens regning, inkludert parkering, drivstoff og bom slik at jeg slipper å bruke tid på manuelle oppgaver i ettertid, forteller han.
– Alle våre ansatte har helt ulike timeplaner, og de legges opp etter de unges dag. Ofte blir det endringer i siste liten. Da er det veldig viktig å ha en fleksibel billøsning som gjør det enkelt å endre tidspunkt for leie eller avbestille dersom det ikke skulle bli noe av.
Hyre er helt prima å bruke
Med over 100 biler fordelt rundt i Bergen er det ikke et problem å få tak i bil. Likevel pleier de å reservere biler i forveien til faste avtaler for å få akkurat den bilen som passer best. Ikke langt fra kontoret står det over 20 Hyre-biler klare for tur.
– Vi setter stor pris på at Hyre har en moderne bilpark med mange tilgjengelige biler. Vi er spesielt glad i VW ID.4 og Skoda Citigo, og vi trenger ikke gå i mer enn 3 minutter fra kontoret før vi sitter i bilen, forteller Christoffer.
– Hyre er veldig brukervennlig og enkelt å bruke. Av andre alternativer vi har benyttet oss av tidligere, er det ingen tvil om at appen er enklere og tilgjengeligheten er veldig bra, forteller Katrine.
“Hyre er helt prima å bruke og bilene betyr en stor forskjell for ungdommen. Vi henter ofte de unge på skolen, og jeg kan ikke beskrive hvordan de lyser opp når vi plukker de opp i en fin bil foran resten av skolen. De synes det er veldig stas å sette seg inn i en skikkelig kul bil.“
– Martin Midtgård Hagen
Anbefalt lesing
Bli kjent med vår fullstack-utvikler Markus!
Markus er dev-teamets nyeste tilskudd og styrker Hyre på teknologi og utvikling. Han har bakgrunn fra NTNU i Trondheim der han tok mastergrad i Informatikk. Etter studiet startet han som konsulent i Bekk, der han blant annet har jobbet med ulike prosjekter hos Statens Vegvesen og Eika Forsikring.
Hyre hjalp Foodora på reisen fra 1200 til 5000 ansatte og bud
Foodora er en leveringstjeneste som startet i Norge med levering fra én restaurant i 2015 og utviklet seg raskt til å levere mat fra 2400 restauranter. I dag har de til og med lansert en egen dagligvarebutikk på nett med navn Foodora Market.