Reduserer bilpoolen med 80 prosent: - Viktig for å nå klimamålene våre
Bærekraft er en av de viktigste driverne når norske selskaper bytter ut eide og leasede biler til fordel for bildeling. – Målet er null utslipp og null avfall innen 2030, forteller bilansvarlig i Telia.
Hos Telia står bærekraft og miljøvern høyt, noe som ble tydeliggjort da selskapet flyttet inn i sitt nye hovedkontor i Økern Portal i 2021. Her er det en gjennomført grønn linje, gjenbruk av alt fra kontorstoler til tapet, og møbler laget av ansattes brukte klær (!).
Som Bjørn Grov, bil- og eiendomsansvarlig i selskapet, sier:
“Det falt seg veldig naturlig å tenke nytt også rundt bil og bilbruk da vi flyttet hit.”
BÆREKRAFTIG: – Bildeling er viktig for at vi skal nå klimamålene våre, sier Bjørn Grov i Telia. Bilen han sitter i, kan erstatte 10 til 15 privatbiler.
Bildeling ble løsningen
Grov forteller at Telia jobber hardt for å redusere kjøring til og fra jobb, stimulere til sykkel og gange og kutte parkeringsplasser.
Samtidig har de ansatte med behov for bil til kundemøter, befaringer og andre oppdrag i arbeidstiden. Løsningen ble bildeling gjennom Hyre.
– I dag har vi rundt 115 ansatte tilkoblet bedriftskontoen vår hos Hyre, et antall som vokser raskt. Her på Økern har vi en fast bilpool på 15 biler som vi ønsker å redusere med 80 prosent, sier han og fortsetter:
– Allerede har vi redusert antall firmabiler fra 240 til under 100, og halvparten av disse er elbiler.
Innen 2026 skal ikke Telia eie én eneste fossilbil.
– Vi ligger godt i rute. Hovedmålet er null utslipp og avfall innen 2030, og bildeling er viktig for at vi skal klare dette, slår Bjørn Grov fast.
Mobilitetsplan for bedrift: Erstatt egen bilpark
Visste du at hovedkilden til CO2-utslipp for dagens biler er selve produksjonen av bilen? Derfor er det å redusere antall biler på veien det viktigste vi kan bidra med for å redusere utslippene. Én delt bil erstatter inntil 15 privatbiler, og basert på livsløpsanalyser gjort på elbiler får vi en CO2-besparelse på 92 % om man bytter én privat elbil med én delt elbil.
POSITIVT: Bildeling er bra for miljøet, sier seniorforsker Vibeke Nenseth.
Kjører mindre
– Bildeling bidrar utvilsomt til mer miljøvennlig mobilitet. Én delebil kan faktisk erstatte opptil 15 privatbiler, sier Vibeke Nenseth, sosiolog og seniorforsker ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).
Sammen med kollega Ingunn Opheim Ellis har hun utarbeidet en TØI-rapport som har sett på erfaringer og effekter av bildeling i Bergen. En rapport som viser at bildeling er bra for folkehelsen, byluften, klimaet og byen.
– En gjennomsnittlig privatbil står stille 98 prosent av tiden – og tar opp plass som heller kunne vært brukt til andre og mer samfunnsnyttige ting. Dessuten viser det seg at de som bruker delebil fremfor egen bil kjører 30 prosent mindre, sier hun.
Produseres færre biler
Christer Viksaas Grandal, bedriftsrådgiver i Hyre, forteller at det er spesielt én faktor som gjør bildeling til et bærekraftig valg:
“Det handler om å utnytte ressursene bedre. Elbil er bedre enn fossilbil, men det hjelper ikke på klimaregnskapet å kjøpe en elbil som nesten ikke brukes.”
Hver nye elbil som produseres har en negativ virkning på miljøet grunnet høye utslipp i produksjonsfasen.
– Bildeling bidrar til at det produseres færre biler. Samtidig kjører vi mindre bil totalt, slik TØI-rapporten viser. Det tyder jo på at bildeling også gjør at man får et mer bevisst forhold til transport, sier Grandal.
DELING: – Vi må utnytte ressursene ved å dele på dem, sier Christer Viksaas Grandal, bedriftsrådgiver i Hyre.
Bedrifter og private deler bil
Grandal mener nøkkelen til å få en effektiv bildelingsmodell er at privatpersoner og bedrifter deler på de samme bilene.
– På samme måte som privatbiler ikke trenger å stå stille mellom klokken 8 og 16, trenger heller ikke firmabiler være en død ressurs som støver ned og tar opp plass hver ettermiddag, helg og ferie.
Når flere deler på de samme bilene, holdes også kostnadene nede.
– Allerede nå kan bedrifter halvere bilkostnadene sine ved å gå over til bildeling, sier han.
Fremtidens bilhold
Ved Økern Portal bygges det også ut et helt nytt boligområde. Bjørn Grov aner konturene av fremtidens bilhold.
FREMTIDEN: Den «nye» bydelen Økern er som skapt for fremtidens bilhold.
– Bilene vi bruker på dagtid, plukkes opp av beboerne i nabobygget på ettermiddagen. Kollektivtilbudet er også viktig. En ansatt kommer hit med T-banen om morgenen for deretter å ta en Hyre-bil om hen har kundemøter midt på dagen.
– Eller de kan plukke opp en bil i nærheten av hjemmekontoret sitt, legger han til.
Planen er at flere Telia-kontorer skal ta i bruk Hyre innen kort tid.
– Responsen fra de ansatte på Økern har vært utelukkende positiv, så vi gleder oss til å utvide til Kristiansand, Bergen, Stavanger og Trondheim, sier Grov.
5 grunner til at bedrifter velger bildeling
Bildeling er bra for både lommeboka og miljøet, og med mobilitetsplan fra Hyre får bedriften din enda mer kontroll over bilkostnadene. Her er fem av de viktigste grunnene til at bedrifter kutter egen bilpark til fordel for bildeling.
- Tilpasset den nye hverdagen. Med økt bruk av hjemmekontor blir det mindre relevant å ha biler stående fast på kontoret. Flere møter er gjennom skjerm, og mange starter dagen hjemmefra.
- Mindre administrasjon. Når bedriften ikke har egne biler, vil man heller ikke bruke tid til å administrere bilparken. Alt av vedlikehold og drift gjøres av Hyre.
- Biler nær kontoret. Har bedriften din parkeringsplasser i dag? Hyre leier dem gjerne! Slik får dere inntjening på p-plassen, og flere biler blir tilgjengelig i nærheten av kontoret.
- Faste, lave priser. Med en fast lav månedspris holder bedriften full kontroll på kostnadene samtidig som det gir økt fleksibilitet med kun 12 måneder binding. Ved å begrense tilgangen til hverdagsbruk kan prisene være opptil 50 prosent lavere enn ved tradisjonell leasing.
- Bærekraft. Én delt bil erstatter inntil 15 privatbiler, noe som gir betydelig reduksjon i utslipp og samtidig bidrar til mer plass til mennesker, boliger og grøntareal.
Dersom du ønsker å vite mer om hvordan Hyre Mobilitetsplan kan fungere for din bedrift kan du lese mer her, eller ta kontakt med Christer Viksaas Grandal.
Anbefalt lesing
Bli kjent med vår fullstack-utvikler Markus!
Markus er dev-teamets nyeste tilskudd og styrker Hyre på teknologi og utvikling. Han har bakgrunn fra NTNU i Trondheim der han tok mastergrad i Informatikk. Etter studiet startet han som konsulent i Bekk, der han blant annet har jobbet med ulike prosjekter hos Statens Vegvesen og Eika Forsikring.
Hyre hjalp Foodora på reisen fra 1200 til 5000 ansatte og bud
Foodora er en leveringstjeneste som startet i Norge med levering fra én restaurant i 2015 og utviklet seg raskt til å levere mat fra 2400 restauranter. I dag har de til og med lansert en egen dagligvarebutikk på nett med navn Foodora Market.