Telia sparer penger og miljø med leiebil fra Hyre
Telia er Nordens største leverandør av mobiltjenester. Sammen med sine samarbeidspartnere skal Telia utveksle kunnskap og teknologi for å skape innovasjon, entreprenørskap og bærekraftig vekst.
Nylig flyttet Telia sitt hovedkontor inn i nye Økern Portal. I resepsjonen tas vi imot av Bjørn Grov, Bil- og eiendomsansvarlig.
Hos Telia står bærekraft og miljøvern høyt. Hele lokalet holder en gjennomgående grønn linje. Alt fra møbler til tapet er gjenbruk. Dette er en del av Telias mål om null utslipp og null avfall innen 2030. En annen stor del av miljømålet er å tenke nytt rundt bil og bilbruk. Bjørn er ansvarlig for innkjøp av biler, og lenge har han vært stor pådriver for bildeling.
Telia Norge har mange avdelinger som disponerer egne biler, og det kan være lett å miste oversikt over hvor mange man faktisk har.
– Av gammel vane har vi leaset bil i lang tid. Når vi fikk beskjed om at leasingperioden nærmet seg slutt, bestilte vi nye biler uten å tenke så mye over det, forteller Bjørn.
– Når noen trenger ny bil i dag forteller jeg om Hyre og hvordan bildeling og leiebil fungerer, og forklarer hvordan vi sparer både penger og miljø. Det hender at jeg får noen bekymringer om at det trengs det ene eller det andre, men da beroliger jeg med at dette løser vi også med Hyre, fortsetter han.
Koster penger når bilene ikke brukes
Det er en stor økonomisk og grønn gevinst å ikke eie eller lease egne biler. Bilene koster penger når de brukes, men også når de står stille.
– Det var først da vi begynte å foliere alle bilene våre at vi skjønte hvor mange vi hadde. Vi merket også antall biler ekstra godt under pandemien, da mange av bilene sto stille over lang tid. Det er mye som kan endres, og det første steget er oversikt og kontroll, slår Bjørn fast.
Parkeringsplasser fylles ikke opp
Med en ny hverdag etter pandemien og mer utbredt hjemmekontor forteller Bjørn at det ikke er nødvendig med like mange parkeringsplasser som tidligere. I Økern Portal har de allerede færre parkeringsplasser enn før, men en synlig trend er at de allikevel ikke fylles opp de fleste dagene i uka. Dette gjør at Bjørn vurderer å si opp enda flere parkeringsplasser, og sette inn flere leiebiler fra Hyre.
– Med Hyre lar vi våre ansatte leie bil selv, og vi godkjenner fakturaene. På denne måten er det veldig fleksibelt for våre ansatte. De kan bruke kontoret som utgangspunkt eller plukke oppe en bil i nærheten av sitt hjemmekontor. De som har prøvd Hyre hos oss gir tilbakemelding om at det fungerer veldig godt og er enkelt å bruke, forteller Bjørn.
I tillegg til Oslo, er Telia i endring i Bergen og Trondheim også. Flere kontorer og avdelinger samlokaliseres, og da samles også biler. Når alt er på et sted er det lett å få oversikt over den totale bilparken og eventuelt fase ut biler som ikke er nødvendig. I en periode har Telia testet Hyre i alle de tre byene, og Bjørn er klar i sin tale:
"Hyre er så enkelt å bruke, og fungerer helt perfekt!"
– Bjørn Grov
Anbefalt lesing
Bli kjent med vår fullstack-utvikler Markus!
Markus er dev-teamets nyeste tilskudd og styrker Hyre på teknologi og utvikling. Han har bakgrunn fra NTNU i Trondheim der han tok mastergrad i Informatikk. Etter studiet startet han som konsulent i Bekk, der han blant annet har jobbet med ulike prosjekter hos Statens Vegvesen og Eika Forsikring.
Hyre hjalp Foodora på reisen fra 1200 til 5000 ansatte og bud
Foodora er en leveringstjeneste som startet i Norge med levering fra én restaurant i 2015 og utviklet seg raskt til å levere mat fra 2400 restauranter. I dag har de til og med lansert en egen dagligvarebutikk på nett med navn Foodora Market.