Tangrystan bruker Hyre i sin travle jobbhverdag
For Tangrystan er hver dag, uke og prosjekt ulik. Noen dager har veldig høyt trykk og noen uker skulle gjerne hatt flere dager. I løpet av et år har Tangrystan over 30 produksjoner.
Produksjonsselskap i full fart
Tangrystan er et produksjonsselskap som skaper reklame- og reklamefilmer. Navnet kommer fra selskapets eiere og produsenter Gry M. Sætre og Beate Tangre. Vi møter produksjonsleder Brita Holt Vistnes og hennes høyre hånd og koordinator Daniel Karlsen i deres koselige og varme lokaler i Skippergata.
– Her er det litt stille etter stormen. De siste månedene har de ikke hatt et eneste pust i bakken, forteller Brita.
– Vi har som regel mange baller i luften, og ting skjer i full fart. Vi jobber prosjektbasert, og vi må derfor hive oss rundt og produsere på dager med godt vær og til deadline. Den ene uken er hver dag fullbooket og vi trenger mange biler, mens den neste sitter vi inne med klipp og finjustering.
Enkelt med flere sjåfører og forskjellig behov
En vanlig prosjektperiode varer i et par uker. I forkant av produksjoner brukes bil til blant annet til å komme seg rundt på flere lokasjoner som kan være aktuelle å bruke under innspilling. Da er det bare nødvendig å leie bil i noen få timer. Under selve produksjonsdagene er det behov for mange biler over flere dager. Noen ganger trenger de bare en liten bil for å komme seg fra A til B, mens andre ganger trenger de en stor varebil for å få med seg alt av utstyr og rekvisitter.
– Hos oss jobber det 9 faste ansatte, men på en stor innspilling er det 20-30 folk som jobber - hvor mange er frilansere. Med Hyre er det enkelt å reservere flere biler og legge til ulike sjåfører med bare noen få tastetrykk. Dette, kombinert med at ansatte kan booke bil selv via appen, sparer oss for masse administrasjon og de ansatte for masse tid. I tillegg kan vi kan sette oss i en bil rett utenfor hjemme eller kontoret, og vi sparer mye tid når vi slipper ekstra reising, forteller Brita.
"Det er når vi har hatt oppdrag utenfor Oslo vi har merket forskjellen på Hyre og tradisjonelle leiebiltjenester ekstra godt. Vi er veldig glad for at Hyre nå er etablert i Bergen og Trondheim"
– Daniel Karlsen
Gjør oppdrag for veldedige organisasjoner
I tillegg til kunder som DNB, Coop, Lotto og Storebrand, tar Tangrystan ofte på seg pro bono-oppdrag for veldedige organisasjoner som SOS Barnebyer, Brystkreftforeningen og TV-aksjonen.
– Denne typen oppdrag er veldig viktig for oss, og vi sier ja hver gang vi har mulighet, forteller Daniel.
– Normalt vinnes oppdrag på anbud. Når det kommer til pro bono-oppdrag er dette muligheter som gis til oss. Vi legger sjela inn i oppdragene på en litt annen måte, og vi er med på å fortelle og visualisere viktige historier. Vi er veldig glad for at Hyre er med på spleiselaget for å få det til å gå rundt, sier Brita.
Økt miljøbevisshet i bransjen og blant kunder
Tangrystan er en del av Green Producers Club, som setter strenge krav til miljøvern og -tiltak. Green Producers Club er et initiativ fra bransjen som har et mål om å gjøre filmproduksjoner mer bærekraftig. Noen av tiltakene er å redusere utslipp forbundet med transport som fly og bil, samt å stille krav til underleverandører for å fremme mer bærekraftige løsninger.
– Vi ser en økende bevissthet både i bransjen og blant kunder, og krav om miljøvern har blitt en del av kontrakten. Som produksjonsselskap kommer vi ikke utenom å bruke bil. Derfor bruker vi en bildelingstjeneste som Hyre som i seg selv er et positivt bidrag til å redusere antall privatbiler. I tillegg har Hyre en offensiv elbil-strategi som gjør det lettere for oss å velge elektrisk når vi først skal ha bil, forteller Brita.
– Med Hyre er det enkelt å hente ut ferdige rapporter over CO2-utslipp for hver tur. Dette er med på å skape økt bevissthet rundt vårt eget klima-avtrykk, og ikke minst sparer oss for masse tid når vi lager årlige klimarapporter, sier Daniel.
Velger Hyre privat
De fleste av Tangrystans ansatte sykler eller bruker kollektivt til jobb. Det er i jobbsammenheng de har størst behov for bil, men når de trenger bil til privat bruk velger de også Hyre.
– Det er veldig enkelt å bruke Hyre privat også. Alt er tilknyttet en og samme innlogging, og det er en super funksjon å bare kunne endre betalingsprofil fra jobb til privat ved bestilling. Med Hyre er det aldri noe venting og aldri issues! Gjenglemt-funksjonen er også helt gull, sier Daniel.
Det nyeste tilskuddet i Hyre-appen er nemlig en gjenglemt-funksjon som gir deg mulighet til å låse opp bilen etter at du har avsluttet leieforholdet. Endelig kan du umiddelbart hente gjenglemte saker på egenhånd, uten å ta kontakt med kundeservice.
Anbefalt lesing
Bli kjent med vår fullstack-utvikler Markus!
Markus er dev-teamets nyeste tilskudd og styrker Hyre på teknologi og utvikling. Han har bakgrunn fra NTNU i Trondheim der han tok mastergrad i Informatikk. Etter studiet startet han som konsulent i Bekk, der han blant annet har jobbet med ulike prosjekter hos Statens Vegvesen og Eika Forsikring.
Hyre hjalp Foodora på reisen fra 1200 til 5000 ansatte og bud
Foodora er en leveringstjeneste som startet i Norge med levering fra én restaurant i 2015 og utviklet seg raskt til å levere mat fra 2400 restauranter. I dag har de til og med lansert en egen dagligvarebutikk på nett med navn Foodora Market.