Halverte bedriftens transportkostnader ved å gå over til bildeling med Hyre
Rejlers er et rådgivende ingeniørselskap som er eksperter på teknisk rådgivning innen energi, bygg, industri og infrastruktur. Hverdagen deres består av mye tid med prosjektering fra eget kontor, men også kundemøter, befaring av byggeplasser og oppfølging av byggeprosjekter.
– Før pandemien holdt vi til i kontorer på Lysaker og deretter Skøyen, og de fleste har vært godt vant med å kjøre bil til jobb. Nå, med sentrale kontorer i Barcode, har vi gått fra 25 parkeringsplasser til kun 3. Her har vi godt med kollektivtilbud rett utenfor kontoret, og benytter oss av dette når vi har mulighet. Likevel er mange av byggeplassene våre utenfor kollektive knutepunkt, og i flere tilfeller er vi avhengig av bil likevel, forteller Petter.
Annerledes behov for bil
Under pandemien har Rejlers lært seg flere nye måter å arbeide på. Før ble kundemøter og oppfølginger gjennomført med fysiske møter, men som for de aller fleste, ble hverdagen snudd om til digitale møter under pandemien.
– Nå som vi begynner å komme oss litt tilbake til hverdagens er det mange fortsatt ønsker å holde seg til digitale møter. Likevel er den sosiale delen av disse møtene og oppfølgingen en viktig del av kundeforholdet, og vi forsøker derfor å gjennomføre så mange fysiske møter som mulig. Vi blir igjen avhengig av bil i jobbhverdagen, men ikke på samme måte som før, forklarer Petter.
“Vi har lært at det ikke lenger er bilen som er viktigst, men tilgjengeligheten på bil. Bildeling med Hyre gir oss full frihet til å bruke bil når vi har behov for det, og vi betaler bare for den tiden vi bruker bilen.“
– Petter Arnesen
Halverte transportkostnadene
Tidligere har Rejlers disponert noen egne biler, men stort sett har de ansatte brukt sin private bil. Det blir fort mye styr med rapportering av reiseregninger og utlegg. Bilene bedriften disponerte kostet penger hver dag, og det ble brukt mye tid på administrative oppgaver. Etter å ha blitt introdusert til Hyre har Rejlers solgt unna de siste bilene de hadde disponibelt, og nå benytter de seg bare av leiebil med Hyre. Ved å gå over til bildeling har Rejlers halvert sine transportkostnader.
– Systemet er veldig enkelt og lett å forstå. Hyre skiller seg ut fra tradisjonell billeie, og når vi bruker Hyre sparer vi både tid og penger. Nå får vi alle reiserelaterte bilag på samme faktura, og alle kostnader legges rett på leieforholdet umiddelbart, forteller Petter.
– Hyre er et veldig godt tilbud for vår bedrift, og fungerer veldig bra i jobbsammenheng. I tillegg er Hyre veldig positivt for våre ansatte også i privat sammenheng. Det er enkelt å bytte mellom privat profil og bedriftsprofil på en og samme innlogging, noe som gjør det helt problemfritt å leie bil når helga kommer og vi skal en tur til hytta, fortsetter han.
Fokus på bærekraft
På Rejlers kontorer i Barcode sitter normalt rundt 40 ansatte. Alle har hver sin bruker på Hyre og booker bil etter eget behov. Kun fem minutter gange fra kontoret har de tilgang til over 50 biler, og mange av disse er el-biler. Rejlers velger el-bil når de har mulighet til det, og har blitt veldig glad i både VW ID.4 og Skoda Enyaq.
– Vi sparer ikke bare tid og penger ved å bruke Hyre, men det handler også om et bærekraftperspektiv. Vi sitter ikke lenger med egne biler, og vi bruker bare bil ved behov. Hos oss har overgangen til Hyre vært ubetinget positiv. Vi er veldig fornøyd med at Hyre har en moderne bilpark og god tilgjengelighet. Vi finner alltid bil når vi trenger det, og Hyre gir oss stor frihet til å utvide eller endre leieforholdene etter våre behov, avslutter han.
Anbefalt lesing
Bli kjent med vår fullstack-utvikler Markus!
Markus er dev-teamets nyeste tilskudd og styrker Hyre på teknologi og utvikling. Han har bakgrunn fra NTNU i Trondheim der han tok mastergrad i Informatikk. Etter studiet startet han som konsulent i Bekk, der han blant annet har jobbet med ulike prosjekter hos Statens Vegvesen og Eika Forsikring.
Hyre hjalp Foodora på reisen fra 1200 til 5000 ansatte og bud
Foodora er en leveringstjeneste som startet i Norge med levering fra én restaurant i 2015 og utviklet seg raskt til å levere mat fra 2400 restauranter. I dag har de til og med lansert en egen dagligvarebutikk på nett med navn Foodora Market.